Tärinä- ja runkomelumallinnus käynnistyi lähtötietomittauksilla
Itärata Oy ja Lentorata Oy teettivät yhteistyönä lähtötietomittauksia tärinä- ja runkomelumallinnusta varten. Mittausraportti tuottaa pohjatietoa suurnopeusjunien aiheuttamasta tärinästä ja runkomelusta sekä niiden vaimentamiskeinoista.
A-Insinöörien syksyllä 2024 toteuttamat mittaukset kartoittivat suomalaisen junakaluston herätetasoja kallioperässä sekä kallioperän värähtelyn vaimentumisominaisuuksia. Lisäksi mitattiin värähtelytasoja kohteissa, joissa on käytössä sepelinalusmattoja.
Mittausten tulokset antavat tärkeää pohjatietoa Itäradan jatkosuunnittelulle. Mittaustulosten avulla runkomeluvaikutuksia pystytään mallintamaan tarkemmin ja siten minimoimaan tärinän ja melun vaikutukset ympäristöön jo suunnitteluvaiheessa.
”Suomen olosuhteissa 300 km/h kulkevien suurnopeusjunien tärinä- ja runkomeluvaikutuksista ei ole vielä kattavasti tietoa. Tämän selvityksen tulosten perusteella pystymme tarkentamaan vaikutuksia ja hyödyntämään tuloksia mallinnuksissa”, Itäradan suunnittelujohtaja Minna Weurlander sanoo.
Raideliikenteen aiheuttama runkomelu syntyy maa- ja kallioperän värähtelystä, joka kulkeutuu rakennusten rakenteisiin ja ilmenee sisätiloissa matalataajuisena meluna. Lähtötietomittauksia täydennetään myöhemmin muun muassa maa- ja kallioperätutkimuksilla.